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You wouldn't know by looking at this painting that the weather was the most miserable thing we encountered that trip. It was rainy, cold, and so windy, spent a lot of time just holding on to my things so they would fly away. My easel ended up in the lake right from the get go, as I stood it up, turned to grab my backpack to weigh it and the whole thing flew in the water! There was SO much water in it it was kind of funny. Liz Wiltzen who has done a lot of plein air said she had never had such miserable weather for painting, so yay for us, for sticking to it! I was actually not that cold for most of the day, had so many layers! By the end though, yes, it was getting to my bones and I was happy to pack up and go home. One of the challenges of the day was to find interest in an otherwise very flat picture. It was hard to find what the interesting part that I wanted to paint.
Whenever I attend workshops, I take away different things from different instructors. One of the big lessons from Liz this time was "What's your story?". When choosing what to paint, you are attracted to one thing that makes you want to paint it, whether that is the light, a particular shape, the way 2 colours relate to each other, etc. It is also very easy to get distracted by other elements in the painting and forget what that story is. EVERYTHING in the painting has to be subordinate to THAT ONE thing you choose to be your story, otherwise if all the elements have equal importance then we don't really know what we are looking at. I had of course heard that before but this time the student was ready, and it sank in. In today's painting, my story this time was the brighter lighter green trees on the island next to the light in the background. The trouble I encountered here was that in trying to finish the piece once back in my studio, I forgot what my story was. I had a lot of foreground, I gave it way too much importance, taking attention away from the trees and everything had equal rank. Until yesterday when I darkened the value of the foreground and punched up the greens. I am MUCH more satisfied now with the way the overall painting reads. I feel I was able to go back to telling my story better. So I always remind myself to ask several times, even before I start when I am picking what to paint: What's my story??
I hope I was able to explain it to you somewhat clearly. Happy painting!
:)
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Al mirar este cuadro seguro que no se imaginan el mal tiempo que tuvimos ese día, fue el peor de todos del viaje a los Bugaboos. Llovía, hacía frio y tanto viento que me pasé la mayor parte del tiempo sosteniendo mi atril para que no se volara. Mientras estaba armando todo, me di vuelta para buscar la mochila y ponerla de peso en el atril, vino una ráfaga y me lo voló entero al lago! Había tanta agua en todos mis materiales que era gracioso. Liz Wiltzen, nuestra profesora que ha echo mucha pintura al aire libre, nos dijo que este había sido una de los peores días de su vida para pintar afuera asi que arriba nosotros! que pintamos y todo en esas condiciones. En realidad yo no tuve tanto frio, tenía muchas capas pero de todas formas estuve contenta de desarmar campamento al final del día ya que estaba empezando ano poder mover los dedos del frio en las manos! Uno de los desafíos del día fue que estaba todo bastante gris y aburrido, fue difícil encontrar algo interesante para pintar.
Siempre que voy a cursos, me llevo una o mas cosas de valor que aprendo de los instructores. Una de las grandes lecciones de este viaje que aprendí de Liz fue "Cual es tu historia?". Cuando estamos eligiendo qué pintar, siempre estamos atraídos por un elemento mas que otros, ya sea la luz, una de las formas que vemos, o la relación de dos colores. Tambén es muy fácil distraerse con otros elementnos dentro del cuadro y olvidarnos así de cual es nuestra historia que queremos contar. TODOS los elementos dentro del cuadro tienen que estar subordinados a esa UNA cosa que elegimos ser nuestra historia ya que si todos los elementos tienen igual importancia, cuando miramos al cuadro no sabemos bien qué mirar. Por supuesto que yo había escuchado esto antes pero esta vez, la alumna estaba lista para escuchar eso y esta vez lo entendí. En el caso del cuadro de hoy, mi historia son los verdes claros en los árboles de la isla y la luz que había detrás. El problema fue que cuando fui a terminar este cuadro ya en mi taller, me olvidé de mi historia y les dí igual importancia a toda la sección de adelante, quitándole atención a los árboles de atrás. Tenía muchos elementos adelante y todo dentro del cuadro tenia el mismo rango. Hasta ayer, cuando me dí cuenta de lo que tenía que hacer. Oscurecí la porción de tierra de adelante, le di mas intensidad a los verdes y la pintura se ve mucho mejor ahora, donde vuelvo a poder contar la historia mejor. Asi es que ahora, siempre me pregunto varias veces mientras pinto o aún antes, cuando estoy eligiendo qué pintar: Cuál es tu historia??
Espero haberme podido explicar bien :)
#177
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